۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۵:۵۴

۱۵هزار دانشجو تحت پوشش قرار می‌گیرند؛

جزییات اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی

جزییات اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی

طرح ملی ترویج کارآفرینی به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی و کمک به افرادی که استعداد کارآفرینی دارند، طراحی شده است و دانشجویان را به سمت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش هدایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح ملی ترویج کارآفرینی از سری رویدادهای باور به ابتکار معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی و کمک به افرادی که استعداد کارآفرینی دارند، طراحی و تدوین شده است تا مخاطبان را با مسائل کارآفرینی، ادبیات و الزامات کارآفرین شدن آشنا کند. چون ایده به تنهایی برای فعالیت کافی نیست، مسائلی چون آموزش و آشنایی با راه‌اندازی کسب و کار در جامعه نیز ضرورت دارد.

کارگاه‌های آموزشی بوم کسب‌وکار و ارائه مؤثر، دسترسی به منتورهای برجسته، انتقال تجربه کارآفرینان برتر، کوچینگ اختصاصی فردی و تیمی و تیم‌سازی ایده‌ها بر اساس علاقه از بخش‌های مختلف این رویداد است. هم چنین در ادامه رویداد پشتیبانی تخصصی از همه تیم‌ها تا زمان برگزاری رویداد ملی و جذب و حمایت پس از رویداد برای تیم‌های منتخب توسط مجموعه‌های حمایتی پیش بینی شده است.

یک میلیون تومان اعتبار برای هر دانشجو/۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می‌گیرند

پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است. در این طرح به ازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می‌شود و در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می‌گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاه‌های مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد. در این طرح ملی افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می‌کنند.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی

با توجه به اینکه در این طرح، یارانه ملی برای کارآفرینی اختصاص داده شده است، چالش اصلی این است که اعتبارات به بهترین شکل هزینه شود. به گفته سید فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که دبیر طرح ملی ترویج کارآفرینی هم است، در ابتدا ایده اولیه این بود که طرح در قالب پایگاه اطلاعاتی فقط همرسانی شود یعنی دوره‌هایی برگزار شود و دانشجویان هم با سرانه یک میلیون تومان وارد این طرح شوند که این شیوه اثرگذاری آن را محدود می‌کرد. اکنون با همان سرانه، ۱۲ دوره آموزش را پوشش می‌دهیم و رویدادهای شبکه سازی را برگزار می‌کنیم. دانشجویان هم چنین خدمات منتورینگ، کوچینگ و تست‌های شخصیت شناسی را دریافت می‌کنند و سپس با رقابتی که بین تیم‌ها شکل می‌گیرد وارد فضای حل مساله می‌شوند.

وی افزود: معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف مأموریت دارد برای توسعه فناوری در کشور اقدام کند و اگر ما در اجرا هم بتوانیم به این مساله کمک کنیم و حول ابزارهایی که نیاز کشور است تیم‌های خوبی زیرنظر منتورها و کوچ‌ها (راهبران کسب و کار) تشکیل شود، تجربه خوبی در اجرا برای افراد ایجاد می‌شود تا در آینده بتوانند کسب و کار جدی را راه اندازی کنند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: باید بتوانیم خروجی این طرح را به گونه‌ای منتشر کنیم که پارک‌های علم و فناوری به آنها توجه داشته باشند و تیم‌های خوبی که شناسایی می‌شوند رشد پیدا کنند و در قالب کسب و کار واقعی در جامعه عرضه شوند.

تعریف طرح ملی کارآفرینی برای دانشجویان ۲ سال آخر کارشناسی و تحصیلات تکمیلی

مهمترین هدفی که سلسله رویدادهای باور و طرح ملی کارآفرینی دنبال می‌کند این است که آگاهی دانشجویان که در حال ورود به حوزه کسب و کار هستند را افزایش دهد. یکی از نقاط ضعف موجود این است که دانشجویان بعد از دانش آموختگی منفعل و در انتظار استخدام توسط دستگاه‌ها و شرکت‌ها هستند، اما در صورت ارائه آموزش‌های مهارت افزایی، می‌توان آنها را به سمت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش هدایت کرد. این طرح برای دانشجویان دو سال آخر دوره کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی پیش بینی شده است.

فراخوان جذب دانشجویان در سایت طرح ملی ترویج کارآفرینی به نشانی nepp.ir منتشر شده، هم اکنون حدود ۷ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند. با برگزاری رویدادها و معرفی بیشتر این طرح ملی انتظار می‌رود ظرفیت ورود در دوره اول به ۱۵ هزار نفر هم برسد.

از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که در سال‌های پایانی مقطع کارشناسی یا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند دعوت می‌شود از این فرصت که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای دانشجویان ایجاد نموده، استفاده کنند و در قالب طرح ملی ترویج کارآفرینی با فرآیند راه‌اندازی کسب و کار آشنایی پیدا کنند.

دانشجویان با شرکت در این طرح می‌توانند با انجام تست‌های شخصیت شناسی و روانشناسی کسب و کار از ظرفیت‌ها و استعدادهایشان مطلع شوند و در ادامه نیز از دوره‌های برگزار شده با برترین اساتید این حوزه استفاده کنند. دانشجویان در قالب برگزاری رویدادهای ترویجی با یکدیگر آشنا می‌شوند و از فرصت شبکه سازی نیز استفاده می‌کنند تا گام‌های جدی در راه‌اندازی کسب و کار را محکم‌تر بردارند.

کد خبر 6269208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha